Co może oznaczać takie słowo? Pojęcie to po raz pierwszy zostało użyte przez Jakuba Hakobo Stępnia w 2001 roku. Słowo oznacza zjawisko, które każdy z nas obserwuje od lat 90 XX wieku, a jest połączeniem "typografii"i końcówki "polo", która nie bez przyczyny kojarzy nam się z dość popularnym, również we wspomnianych już czasach, gatunkiem muzycznym. Tak są określane reklamy, małych firm i przedsiębiorstw, które po przemianach ekonomicznych w naszym kraju, zaczęły powstawać. Jak wiadomo "reklama dźwignią handlu", dlatego wielu zamiast polegać na doświadczeniu i kreatywności firm reklamowych, postanowiło zrobić, najczęściej szyld, samodzielnie. Sądzę, że niejeden z nas widział dość zabawne napisy nad osiedlowymi sklepami, np. "Artykuły spożywcze: piwo, wino". To przykład z mojego podwórka.
Oczywiście, nie oznacza to, że nie należy wykonywać czegoś samemu, wręcz przeciwnie, a całe zjawisko przekonuje nas o tym, że „każdy mógł być tym, kim chciał, i wszystko było możliwe”.
Organizowane są wystawy fotografii z uwiecznionymi na nich przykładami TypoPolo. Powstał także album topograficzny- fotograficzny, w formie książki.
Na pewno poza granicami naszego kraju, również można dostrzec samodzielnie wykonywane reklamy. Najbardziej jednak zwracamy uwagę na te rodzime. Obecnie zjawisko zaczęło znikać. Możliwe, że zostanie zapamiętane i docenione wyłącznie przez osoby, które wtedy przeżywały swoje dzieciństwo i młodość.
Chociaż przed Świętami często obserwuje się nagły "wysyp" takiej sztuki.
Po więcej zdjęć i informacji zapraszam na tę stronę http://artmuseum.pl/pl/wystawy/typopolo
III edycja PRAGA GRA - impr...
Barwy Kultury
W
niedzielę tuż przed Świętami Wielkanocnymi w Centrum Promocji
Kultury na Pradze odbędzie się kolejna edycja...
"Odkrywanie Ochoty" - space...
Barwy Kultury
Chcesz poznać zakątki dzielnicy, w której mieszkasz? Posłuchać ciekawych historii i anegdot a przy...
Muzeum Warszawy.
Magdalena Anna
Muzea Warszawy to kompendium wiedzy dla osób zainteresowanych zbiorami warszawskich muzeów. Bogato...
Jesienna ramówka.
Magdalena Anna
22 września rusza jesienna ramówka Pierwszego Programu Polskiego Radia. W programie pojawią się trzy nowe propozycje...